Groźne awarie wahaczy – co może się stać i jak interweniować?

W przypadku jakiejkolwiek awarii lub niesprawności wynikającej ze zużycia, generalnie zaleca się jak najszybszą wymianę danego podzespołu samochodu. Niemniej jednak czasami odrobina zwłoki niczemu nie zaszkodzi. Niektóre elementy mocniej niż inne wpływają na wygodę jazdy, jak również na jej bezpieczeństwo. Im większe znaczenie danej części dla sprawności pojazdu, tym pilniejsza jego wymiana. W przypadku wahaczy z pewnością nie ma z czym zwlekać, gdyż ich funkcjonowanie realnie wpływa na poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Wahacz – co to takiego?

Element o którym mowa to ważna część, która sprawia, iż nadwozie z podwoziem tworzą całość. Wahacz przymocowany do zwrotnicy koła umożliwia kierowcy kontrolę toru jazdy. To właśnie dzięki takim elementom jak wahacze, możliwe jest pełne zapanowanie nad ruchem pojazdu. Niesprawne połączenie układu kierowniczego ze zwrotnicami sprawia, iż koła zachowują się nieprzewidywalnie. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak niebezpieczna może być utrata panowania nad pojazdem na zakręcie czy też nierównym fragmencie jezdni. Tym samym wykrywając jakiekolwiek oznaki niepełnej sprawności tych elementów, należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego.

wahacze

Najczęstsze problemy z wahaczami

Omawiane części przede wszystkim są niezwykle podatne na uszkodzenia mechaniczne. Ich położenie sprawia, że zwykle ulegają zniszczeniu przy każdej, nawet stosunkowo niewielkiej stłuczce. Mało tego, nie musi wcale dojść do wypadku, aby wahacz uległ zniekształceniu. Wystarczy najechać na nierówność lub leżący na drodze przedmiot, który uderzając w wahacz, natychmiast go uszkadza. Ponadto, jak każdy metalowy przedmiot, wahacz narażony jest na korozję. W tym przypadku zagrożenie jest szczególnie wysokie, gdyż ze względu na lokalizację elementu, na jego powierzchni osadzają się błoto i woda. Oczywiście z czasem może też dojść do zwyczajnego zużycia wahaczy. Wskutek eksploatacji tracą one zdolność do pełnienia powierzonych funkcji i wymagają wymiany.

Nie można w tym miejscu nie wspomnieć również o tulejach znajdujących się pomiędzy wahaczami i zwrotnicami kół. Głównym zadaniem tych konstrukcji metalowo-gumowych jest tłumienie powstających w czasie jazdy drgań. Podobnie jak wahacze, tuleje również ulegają uszkodzeniom, ponadto, ze względu na gumową konstrukcję, o wiele szybciej się zużywają.

Jak wykryć niesprawność?

Nieprawidłowości w działaniu wahaczy lub tulei dają pewne sygnały. Podstawowym objawem jest pogorszenie sterowności. Kierowca może odczuwać chwilową, częściową utratę panowania nad kołami na zakrętach oraz nierównościach. Początkowo objawy te nie są zbyt mocne, przez co można je przegapić. Warto jednak być wrażliwym na tego rodzaju sygnały, gdyż jazda samochodem z niesprawnymi wahaczami to zdecydowanie nadmierne ryzyko. Drugim z objawów, dotyczącym zarówno problemów z wahaczami, jak i z tulejami, jest hałas. Niestety stukanie spowodowane awarią jest bardzo niespecyficzne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *