Objawy awarii rozrusznika

Problem z odpalaniem silnika zazwyczaj kojarzy się kierowcom z rozładowanym akumulatorem i to od niego rozpoczynają oni diagnozę problemu. Warto jednak pamiętać, iż to nie zawsze wina akumulatora. Kłopoty z uruchomieniem silnika mogą być spowodowane również awarią rozrusznika. W trakcie eksploatacji samochodu rozrusznik bywa często poddawany wysokim obciążeniom, w związku z czym może w końcu zacząć sprawiać problemy.

Rozrusznik ulega najczęściej uszkodzeniom wskutek naturalnego zużycia jego elementów –  awarie mają zazwyczaj charakter mechaniczny. Jeżeli silnik nie działa po włączeniu zapłonu, gdy przekręcimy kluczyk w pozycję rozruchu, a akumulator jest naładowany, najprawdopodobniej przyczyną awarii jest uszkodzenie rozrusznika lub stacyjki. Awarię omawianego elementu możemy w prosty sposób zlokalizować, jeśli tylko nasz samochód posiada łatwy dostęp do tej części oraz jej włącznika.

Awarie rozrusznika

Nieprawidłowa praca rozrusznika może się objawiać na różne sposoby, gdyż awarie również nie zawsze dotyczą tych samych elementów, a nawet nie zawsze samego rozrusznika. Poniżej dokonaliśmy krótkiego przeglądu najczęstszych problemów z tym elementem.

rozrusznik

Brak reakcji na przekręcenie kluczyka w stacyjce

Jeżeli przekręcamy kluczyk, a mimo to samochód nie odpala, może to wynikać z awarii samego rozrusznika, jednak przyczyny mogą być też zupełnie inne. Najczęściej problem tkwi w układzie sterującym jego pracą. Niemniej może to wynikać również z braku prawidłowego połączenia elektrycznego. Zdarza się, iż przewód masowy w wyniku korozji zrywa się i wisi przy urządzeniu.

Rozrusznik wydaje odgłosy, ale nie kręci

Rozładowanie akumulatora – częściowe, nie całkowite – dochodzi do serii krótkich, jednak wyraźnie słyszalnych stuknięć. Niestety w takiej sytuacji rozrusznik się nie kręci. Wynika to z faktu, że napięcie jest zbyt niskie, aby uruchomić włącznik elektromagnetyczny. Natomiast pojedyncze, ale również wyraźne stuknięcie, świadczy najczęściej o zużyciu rozrusznika lub szczotek. Podobne objawy dają także awarie uzwojenia.

Zbyt wolne kręcenie się rozrusznika

Jeśli rozrusznik kręci niewystarczająco szybko, należy podejrzewać poziom naładowania baterii jest niski lub też wystąpiły problemy w zakresie styków elektrycznych. Może to dotyczyć różnych styków. Czasem przyczyną niesprawności mogą być nawet zabrudzone klemy akumulatora.

Rozrusznik będzie miał problem z rozpędzeniem się do wystarczającej prędkości również wtedy, kiedy  doszło do znacznego zużycia szczotek lub uszkodzenia wirnika. Podobne objawy daje także awaria silnika rozrusznika lub zacieranie się oraz zużycie łożysk ślizgowych wirnika. Jeśli natomiast instalacja i rozrusznik nie posiadają żadnych widocznych problemów, możemy sprawdzić również kąt wyprzedzenia zapłonu. W przypadku gdy będzie on zbyt duży, silnik nie będzie w stanie się uruchomić z powodu spowolnienia a nie przyspieszenia obrotów wału korbowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *